K A N T J I L

Koloniale geschiedenis is nooit zo aan jou verteld op school.

https://kantjil.diaryland.com

All my writings and photo's are not to be copied or rewritten in any form-partially or totally without my expressed written permission.
[email protected]

Uit gaan eten in ons favoriete eethuis/toko ; 'cendrawasih'
We zijn dit jaar niet naar de 15 augustus herdenking gegaan, en mijn oudste dochter wilde samenzijn om het op onze eigen manier te herdenken.
Immers, een groot gedeelte van de familie heeft gevangen gezeten in de japanse kampen en krijgsgevangen gezeten in Birma en Pakan Baru.
We konden niet gaan naar de herdenking omdat de werkgever moeilijk deed met een dag vrijgeven; wat zegt hun die 15 augustus ?
Niets ! of je moet net het geluk hebben dat een werkgever ook een indische achtergrond heeft.

Heerlijk was het eten !
Ik sprak de ober naderhand, ik zie hem regelmatig ook in het winkelcentrum wandelen met zijn vrouw en 2 kinderen.
Een indonesische familie, tenminste , dat dacht ik.
Ik sprak hem bij het afrekenen en hij vroeg waar ik vandaan kwam, hij kon mij niet plaatsen.
Hij was in de war , hij zag iets aziatisch in mij maar ook tegelijkertijd hollands.
Ik vertelde hem over mijn achtergrond; mijn vader geboren in Gombong in een knil legerkazerne.
Mijn opa sergeant in het knil, onze javaanse roots gemixed met hollandse invloeden.
De ober lachte, hij vroeg waar Gombong lag, hij had nog nooit van die plaats gehoord.
Ik vertelde hem dat het het vroeger een legerplaats was, in java.
Ik was in de veronderstelling dat deze ober helemaal niets wist van het KNIL, hij was immers indonesier en het was ook allemaal voor zijn tijd.
Toen vertelde hij mij dat zijn opa ook in het KNIL heeft gezeten en na de onafhankelijkheid naar nederland moest vertrekken.
Ik was verbaasd toen hij mij dit vertelde.
Hij vertelde me dat zijn opa een hollander was.
Op dat moment lachten we naar elkaar ,ik pakte hem vast en zei:
"Dus jij bent eigenlijk ook een indo net als ik ! " Hij lachte terug en zei : "ja"
Volgende keer korting ?
Vroeg ik lachend
Hij lachte nog harder
Slamat ...
Moet u echt proberen daar : de sate kambing is geweldig !



Batja dan megerti sedjarah Indo dan Maluku jg terlambat di tanah orang !

Geschreven en © kantjil 2020


Contact kantjil

[email protected]
HORMAT

Mijn brief van Tweede generatie voor de Eerste generatie Indische Nederlander

Indisch-As keluarga

masuk dengan kuntji

G E D I C H T E N

Kantjil's Gedichten

Bersiap

Het verzwegen,weggestopt, diep trauma genaamd 'Bersiap'

Wat is Indisch ?

Wat betekend 'Indisch zijn' ?

15 Augustus herdenking

Als de werkgever geen vrij geeft voor de 15 augustus herdenking

Excuus majesteit ?

Majesteit, vergeet het excuus !

Jij hoort hier niet !

Maar waar dan wel ?