K A N T J I L

Koloniale geschiedenis is nooit zo aan jou verteld op school.

https://kantjil.diaryland.com

All my writings and photo's are not to be copied or rewritten in any form-partially or totally without my expressed written permission.
[email protected]


"Jij hoort hier niet ! "
snauwde een controleur van het openbaar vervoer tegen mijn schoondochter van 25 met duidelijk aziatische kenmerken.
Zij reageerde, volgens hem, te langzaam bij de controle omdat ze haar oordopjes nog inhad.

En plots, als de irritatie daar is maakt het niet meer uit hoe goed je hier bent geintregeerd, dan ben je ineens weer die 'buitenlander' die hier niet thuis hoort .

Waarschijnlijk zal die controleur een moeilijke dag hebben gehad met het controleren van witte zwartrijders, en zich vervolgens vol met frustratie afreageert op een gekleurde witrijder.

"Jij hoort hier niet ! "
Was ook het zinnetje wat veel indische nederlanders te horen kregen na de onafhankelijkheid van Indonesie.
Maar dat zinnetje had verregaande gevolgen voor de vele indische nederlanders welke noodgedwongen moesten vertrekken naar nederland omdat ze te horen kregen dat ze niet meer thuis hoorden in Indonesie vanwege hun gedeeltelijk hollandse afkomst.

En dan, na zovele jaren ge-assimileerd en zoveel generaties verder komt dat ene zinnetje weer tevoorschijn : "Jij hoort hier niet ! "
Maar waar horen we dan wel ?

Nederland ?
Indonesie ?
Mijn vader van 92 zegt dat zijn land Nederlands Indie is.
"Maar dat bestaat niet meer pa ! "
zeg ik hem telkens.
Zijn leven , zijn identiteit , speelt zich af in zijn documentatie, de vele boeken die hij heeft, over Nederlands Indie, welke hij vaak leest alleen teruggetrokken op zijn zolderkamertje.
Voor zijn gevoel heeft hij absoluut geen land meer.
Ik hoop maar dat de tramkaartjes controleur mild is tegen hem als mijn pa te langzaam zijn kaartje laat zien en de controleur hem toesnauwt ; "U hoort hier niet !"
Ik denk dat mijn vader dan zal zeggen : "Dat klopt mijnheer !"
Af en toe neem ik hem mee naar de plaatselijke indische toko waar zijn identiteit nog in het eten merkbaar is.
Voor hoelang nog ?
Sudah.....


Batja dan megerti sedjarah Indo dan Maluku jg terlambat di tanah orang !

Geschreven en © kantjil 2020


Contact kantjil

[email protected]
HORMAT

Mijn brief van Tweede generatie voor de Eerste generatie Indische Nederlander

Indisch-As keluarga

masuk dengan kuntji

G E D I C H T E N

Kantjil's Gedichten

Bersiap

Het verzwegen,weggestopt, diep trauma genaamd 'Bersiap'

Wat is Indisch ?

Wat betekend 'Indisch zijn' ?

15 Augustus herdenking

Als de werkgever geen vrij geeft voor de 15 augustus herdenking

Excuus majesteit ?

Majesteit, vergeet het excuus !

Jij hoort hier niet !

Maar waar dan wel ?